Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 43

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 60

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 63

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 65

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/berlin-guide/public_html/plugins/content/fcomment/fcomment.php on line 72

Trabimuseum i Berlin - Verdens ringeste bil på eget museum

trabant

Foto: Tama66 / Pixabay Simplified License

Trabimuseet i Berlin. "Trabi" er det tyske kælenavn for den østtyske bil Trabanten.Egentlig et skækkeligt køretøj, men det har opnået kultstatus især i Berlin. Og så bilen fået sit eget museum.

Trabanterne blev produceret i godt 3 millioner eksemplarer fra 1957 til 1991, og almindelige familier måtte regne med at vente op mod 10 år fra bilen blev bestilt til den blev leveret. Så kom den også med 23 HK i bilen. De blev primært solgt i østtyskland, men der var mindre eksport. Også til danskere. Den sidste blev produceret den 30. april 1991.

De fleste østeuropæiske biler havde på samme måde egen bilproduktion. I Polen var der Lada og i Tjekkoslovakiet kørte de skoda. Alle med lige ringe resultat. Det gode ved at købe en Lada var fx den veludstyrede værktøjskasse der fulgte med. I Sovjetunionen var biler nærmest halvfabrikata, som forbrugerne så selv måtte slås med.

Bilen er omgærdet af en hvis nostalgi. Sådan "putte, nutte, nårh, søtte bette bil, da" - men fortjener ikke meget andet end grum hånlatter. Se reklamen ovenfor, der skulle sælge trabanten på det udenlandske marked i 1970'erne. Selv østtyskerne smilede en del med bilen.

  • Hvad hedder en Trabant på kinesisk? Svar: A weng zu eng. (fonetisk tysk for: lidt for trang)
  • Hvorfor blev 601 modellen leveret med to udstødningsrør? Svar: når den ikke kan køre længere kan den bruges som trillebør!
  • Hvorfor kører Trabien ikke, der er jo grønt? Svar: Hov, hjulet sidder fast i et stykke tyggegummi!
  • Hvorfor er der ingen sikkerhedssele? Svar: Det er for ikke at forveksle den med en rygsæk!

Stakkels trabi.

Det skrækkelige køretøj har nu fået sit eget lille museum i Berlin. Ikke nogen omfattende udstilling. Har du besøgt fx Porsche eller Mercedes museerne i Stuttgart, så er Trabi museet overhovedet ikke i klasse med dem. Men det er Trabien jo heller ikke. Men vil du have alt med om biler, så kik ind.

Trabi Museum
Zimmerstrasse 14-15
Kreuzberg Berlin

Museet ligger lige om hjørnet fra Checkpoint Charlie og Currywurst museum i et område med så mange små mystiske museeer, at det næsten er sit eget museumsområde i Berlin.