Midt i Berlin, under de smukke, gamle S-bahn-buer på vej op mod Alexanderplatz, ligger motorcykelmuseet, der har specialiseret sig i de kendte DKW / IFA / MZ, Simson-Suhl, IWL og EMW - med andre ord: Motorcykler fra DDR. Honda, BMW, Suzuki og andre vestlige forskækkeligheder er helt yt her. En dansker stod bag verdens førende motorcykel fabrik i motorcyklens barndom og han var stamfader til de østtyske motorcykler DKW og MZ - og var fødselshjælper til Audi.
Museet har 120 motorcykler, scootere og knallerter fordelt på 1.000 kvadratmeter. Har du benzin i blodet og ønsker at se østblokkens tekniske formåen i øjenene, så sæt tid af til motorcykelmuseet. Det hemmelige våben var MZ 125 RT Classic. Nu står den frit fremme, så du kan beundre den. Der er også løbende specaludstillinger i det lille special museum.
Er det din første tur til Berlin - og har du ikke en sygelig interesse i motorcykler - så vent til anden eller tredje gang i Berlin. Men så heller ikke længere.
Dansker skabte de tyske motorcykler - og et køleskab
Motorcykelmuseet fortæller også den spændende historie om den danske ingeniør Jørgen Skafte Rasmussen, som fik utrolig stor betydning for den tyske bilindustri.
Nakskovdrengen Jørgen Skafte Rasmussen (1878 - 1964) var udlært smed i København hos Smith, Mygind og Hüttemeier og læste til ingeniør i Tyskland. Han slog sig ned i Chemnitz i 1904. Her grundlagde han Zschopauer Motorenwerke i 1906 og han udviklede en dampbil: En Dampf Kraft Wagen - En DKW. Men det var motorcyklerne der var den store succes.
I begyndelsen var motorcyklerne til drenge "Des Knabens Wunsch" og "Das Kleine Wunder" efter 1. verdenskrig, men efter at Jørgen Skafte Rasmussen udviklede en to-taktsmotor blev det helt vildt. Hans motorcykelfabrik var den første med samlebånd og han blev verdens førende motorcykelproducent. Der røg 60.000 motorcykler af båndet i 1929.
Hans første biler kørte af båndet i 1928. Bil fabrikken var, efter Opel, Tysklands største. Det gik strygende for Jørgen Skafte Rasmussen og han blev en af Tysklands rigeste mænd - indtil krakket i 1929, hvor efterspørgslen faldt.
Der var 100 bilproducenter alene i Tyskland og det var alt for mange. DKW blev presset sammen med Horch, Wanderer og Audi af den Sachsiske Statsbank - og i 1932 var Auto Union med det de fire kendte ringe (i Audis logo) klar. Den første bil herfra var et vellykket samarbejde med motor fra Wanderer, Chassis fra DKW og gearkasse og forhjulstræk fra Horch.
I midten af 1930'erne var Jørgen Skafte Rasmussen ude af ledelsen af virksomheden efter et større slagsmål om ledelse og penge.
Jørgen Skafte Rasmussen blev Ridder af Danneborg i 1939.
Under krigen boede Jørgen Skafte Rasmussen i i milionærlandsbyen Sacrow ved Berlin, mens 2. verdenskrigs bomber ødelagde fabrikkerne. Jacob Kronika omtaler i "Midt i fjendens lejr" fra 1966, at Goebbelsministeriet holder en rosetale om Jørgen Skafte Rasmussen fordi han har stillet 10.000 mark til rådighed for "Frikorps Danmark". Han var dog ikke medlem af nazipartiet.
Efter krigen kom igen gang i Auto Union og DKW, men Jørgen Skafte Rasmussen vendte snuden hjem til Danmark. Han boede blandt andet i Punkthusene ved Bellahøj i København.
I 1964 opkøbte folkevognsfabrikkerne (VW) DKW - og så var det slut med DKW som selvstændigt brand. Så tænk på Jørgen Skafte Rasmussen, næste gang du ser Audis logo.
Når Jørgen Skafte Rasmussen nævnes på udstillingen er det fordi DKW i 1920'erne var verdens største motorcykelproducent. Jørgen var med til at grundlægge fabrikken Zschopauer Motorenwerke J.S. Rasmussen AG, som udover motorcykler også udviklede det første europæiske køleskab. Da Jørgen Skafte Rasmussen kom hjem til Danmark producerede han DISA motorcykler.
Jørge Skafte Rasmussen er begravet i Sorø.
Tilbage i Tyskland fortsatte udviklingen - ikke mindst på hans fabrik Zschopauer Motorenwerke. Efter krigen demonterede russerne fabrikken, men det er ikke helt klart, hvad der kom ud af operationen. Tyskerne fortsatte produktionen i Ingolstadt, der den dag i dag har en stor bilproduktion. I Østtyskland kom produktionen igen 1946 under navnet Industrievereinigung Fahrzeugbau, som producerede en IFA Motorcykel. Den største succes i østtyskland var MZ motorcyklen, som er opkaldt efter Motorradwerk Zschopau.
Dermed er danskeren Jørgen Skafte Rasmussen en af "stamfædrene" til motorcykel produktionen i Tyskland - og hans første fabrik har ligefrem givet navn til MZ motorcyklen. Den er kan de fleste nok huske tilbage i 1970'erne og 1980'erne, hvor den østtyske motorcykel var et billigt alternativ til de dyre tyske og japanske motorcykler. Der produceres stadig motorcykler her (se http://www.muz.de).
Retten til navnet DKW solgte Audi til Mercedes i 1958, som solgte videre til Volkswagen - der ikke har anvendt det siden.
Jørgen Skafte Rasmussens historie er et stykke dansk industrihistorie - og alene af den grund er det værd at bruge lidt tid på det lille museum. Regn med en lille time afhængig af interessen, naturligvis. Nok lidt kedeligt for de fleste børn.
Er du vild med motorcykler, så snup også den lille udstilling af førkrigs/efterkrigs motorcykler og sidevogne i Kreuzberg med.
Besøg museet: