Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Anhalter Bahnhof - engang Europas travleste banegård

Anhalter Bahnhof lå på Stressemanstrasse lige syd for Potsdamer Platz.  I dag står kun en lille del af af indgangspartiet på en engang stor og imponerende banegård.


Anhalter Bahnhof
Anhalter Bahnhof blev bygget i 1841 og voksede sig hurtigt meget stor. Banegården blev kaldt "Porten mod syd". I 1920-1930érne var det den banegård i Europa, som havde den største passagertrafik.  Potsdamer Platz var nabo og her kunne man bryste sig af Europas mest trafikerede lyskryds, så man må forestille sig, at her har været et vældigt leben på de dengang ret brede avenuer. I 1930 forlod et tog en perron her hvert 3-5 minut. Damplokomotiver. Røg og damp. Der var 16 millioner rejsende om året. Til sammenligning havde Københavns Lufthavn omkring 22 mio rejsende i 2011.

Fotoet er taget af en model af Anhalter Bahnhof på det tekniske museum, som idag ligger på rangerterrænet for Anhalter Bahnhof. Det et hipstamatic foto.

Lige overfor banegården på Askanischer Platz lå Europas største hotel - Hotel Excelsior. Banegården og hotellet var forbundet med en 100 meter lang underjordisk tunnel med forretninger. Meget moderne. Tunnelen spiller en rolle i romanen Goldfisch af Volker Kutscher. Der blev også påbegyndt tunneler op mod Potsdamer Platz. Efter sigende findes de stadig et sted under jorden den dag idag.

Banegården var et imponerende stykke arkitektur med et kæmpemæssigt tag i jern og glas. Der er mange hilsner i den nye hovedbanegård til Anhalter Bahnhof. Der var 34 meter til loftet - ligeså højt som rundetårn, det var 171 meter langt og 62 meter bredt. I alt 10.600 kvadratmeter glastag, som skabte ly til 40.000 mennesker. Togene kørte i førstesals højde.

Som hovedbanegård blev Anhalter et oplagt bombemål under krigen. Derfor blev den udsat for gentagne og voldsomme bombardementer. Da banegården var vigtig, blev den dog holdt i rimelig funktionsdygtig stand. Derfor kunne banegården stadig benyttes efter krigen. Dog kom der aldrig tag på igen.

Banegården var sikkert blevet genopbygget og havde stået flot og imponerende i dag, hvis ikke det var for Berlins deling. Det var nemlig sådan, at Anhaler lå i Vestberlin, mens alle de primære destinationer fra banegården som fx Leipzig, Dresden, Prag og Budapest lå i det nye DDR og Østblokken. I starten af 1950 forsvandt alt trafik derfor fra banegården. Trafikken blev i stedet ledt til DDR-banegårde i Berlin. Således berrøvet sit eksistensgrundlag, kunne det ikke betale sig med en istandsættelse. Tilbage står i dag kun et minde ´Gedenkstätte" tilbage i form af det gamle indgangspartiet.

Det gamle indgangsparti hjælper forestillingen om den gamle banegård. Det tilbageværende facedeparti er ca. halv højde af banegårdens hvælvinger, og ca. 1/4 af hele den oprindelige facades bredde. Ved siden af er iøvrigt en lille mindetavle om de jøder, der blev transporteret væk fra Berlin gennem Anhalter Bahnhof. Berlins Tekniske Museum står på en del af det gamle baneterræn for Anhalter Bahnhof.

Havde Hitler vunder krigen og bygget hans verdenshovedstad Germania var Speers plan iøvrigt at nedlægge banegården og istedet bygge en offentlig svømmehal. Så på den ene eller den anden måde var banegårdens dage talte, selvom den engang var den mest travle banegård i Europa.

Anhalter Bahnhof er ikke i sig selv et udflugtsmål, men hvis du fx går fra Potsdamer Platz til Checkpoint Charlie - så læg ruten denne vej forbi.

Lige ved siden af ligger undergrundsstationen Anhalter Station. Under krigen blev stationerne anvendt som beskyttelsesrum for Berlinerne og den 2. maj 1945 klokken 7:55 rasede kampen om Berlin. Der var russiske tanks og skyderi. SS sprængte taget af tunnelen, der hvor den løber under Landwehr kanal og vandet strømmede ind - ned til de civile der gemte sig og til sårede soldater. Ud kunne de ikke løbe på grund af skyderiet, så mange tog flugten gennem den mørke S-bahn tunnel mod nord. Tunnelen blev fyldt helt op til Nordbahnhof. Kilderne er uklare. Nogle taler om 100 omkomne - andre om tusindvis af omkomne. Hvorfor? Sandsynligvis var SS bare i ødelæggelseshumør for hvis krigen alligevel var tabt skulle der intet af værdi være tilbage til russerne.


Vis stort kort

 


 

En ide til rejsen?

Besøg annoncørerne

London?

Berlin er dejlig - men det er London også.

Besøg vores nye london-guide.dk - den er snart Danmarks bedste London-guide.

 

"Angrebet" 9. April 1940

Tag på tur med Get Your Guide - klik og bestil nu!

En tilfældig buket til inspiration

1806:  Charles Meynier: Napoleons indtog i Berlin1806: Charles Meynier: Napoleons indtog i Berlin

Charles Meynier (1763-1832) har malet Kejser Napolen, som ridder ind i Berlin ad hoveddøren, Brandenburger Tor, i 1806 omkring kl. 15:00 på en solrig efterårsdag. Billedet er malet i 1809/10 på opdrag af Napoleon.

Billeder fra Berlin
Fürstenwalde – på vej til Polen

Byen Fürstenwalde ligger lige som Berlin ved floden Spree. 55 kilometer øst for Berlin, halvvejs til Polen. Her bor 32.000 mennesker på kanten til et naturskønt område, der hedder Rauner Berge. Byens vartegn er domkirken St. Marien.

Guide til byer rundt om Berlin
Laurent Binet: HhhH - Himmlers hjerne hedder HeydrichLaurent Binet: HhhH - Himmlers hjerne hedder Heydr...

Anmeldelse. Reinhard Heydrich var en af NAZI Tysklands mægtigste mænd. Nr. 2 i SS efter Himmler, men kendt som Himlers hjerne. Fader til planen for jødernes udryddelse og som rigsprotektor i Bøhren-Mæhren blev han kendt som "slagteren fra Prag". Laurent Binet har skrevet "HhhH - Himmlers hjerne hedder Heydrich" om He [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og noveller
Quadrigaen: Det tyske sejrssymbol

På toppen af Brandenburger Tor står en flot skulptur med en stridsvogn og fire heste. Stridsvognen med de fire heste kaldes også en Quadriga - en kva'dri'ga. Quadrigaen er et symbol på triumf, sejr eller berømmelse. Inspirerede danske Bertel Thorvaldsen til Quadrigaen i Berlin - og fandt han inspiration her? Mås [ ... ]

Mindesmærker og bygninger
Tre inspirationer til din Berlin weekend

Iværksætter Halfdan Timm har fundet tre alternative måder at bruge et weekendophold på i Berlin. Til inspiration, når du er færdig med Brandenburger Tor, Museumsøen og alt det andet.

Programmer og planer for den næste Berlintur
Condé - skelettet af Alte Fritz's hest

Condé var Frederik den Stores hest. Hesten er nu død. Det skete allerede i 1804, men du kan stadig møde hestens skelet på det Veterinære Institut på Freies Universitet i Berlin.

Teknik- og videnskabsmuseer
Spionmuseet - James Bond i alle variationer

Berlin er spionernes hovedstad. Så naturligvis er her også et spionmuseum.Museet tager ved spioneriet helt tilbage fra biblen og frem til nu...og i fremtiden med. Men i Berlin har spionerne i verdenskrigene og den kolde krig, som har størst interesse.

DDR og den kolde krig