Husk til din Berlintur

Vælg de sider du skal huske til din tur
+

Valgt: Til Berlin rejsen

Vælg noget til turen

X

Item added to Favorites!

Berlin-guide på Facebook

facebookBerlin-guide er aktiv på Facebook. Følg med og få de senste tip og nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet

catchme refresh

En ide til rejsen?

Annonce

Annonce

En tilfældig buket til inspiration

Museum der Moderne

Spaderne er sat i jorden i december 2019 til Berlins dyreste museumsprojekt: Das Museum der Moderne. Museet er en udvidelse af Neues Nationalgallerie, som har langt flere værker end de har plads til at vise. Og så er Neues Nationalgallerie iøvrigt lukket for restaurering siden 2015. Så i de nærmeste år har  [ ... ]

KunstmuseerLæs mere
Jugend[WIEDERSTANDS]museum - DDR modstandsmuseet

Ungdomsoprør fandtes ikke kun i vesten. Også i DDR var der ungdommelig opposition mod samfundet. I DDR var klangen bare lidt anderledes, for de unge risikerede fængsel og at blive smidt ud af deres uddannelser, hvis de ikke fulgte parolerne. Nogen stod imod og samledes blandt andet i kirkerne, hvor der var højere til lufte [ ... ]

Historie- og kultur museer Læs mere
Magdeburg - hovedstad i Sachsen-Anhalt

Magdeburg er hovedstad i delstaten Sachsen-Anhalt. 150 kilometer fra Berlin gennem Brandenburg ad motorvejen A2 eller med tog. Magdeburg betyder enten den store borg eller jomfruborgen. Begge dele indgår iøvrigt i byvåbnet, hvor en skønjomfru står på en borg med en krans i hånden.

Guide til byer rundt om BerlinLæs mere
Simon Olsson og Tommy Jonason: TATE – Dansk-tysk d...

Anmeldelse. Du kender Agent 007, men har du hørt om Agent 3725 / aka TATE /aka Leonhard / aka Harry Williamson / aka Wulf Schmidt?. Wulf Schmidt var dobbelt agent under anden verdenskrig. Tyskerne var overbevist om, at de havde fået placeret en agent i England. Det havde de også, men den hemmelige agent var gået i britisk t [ ... ]

Erindringer og øjenvidner Læs mere
Extavium – kom og vær til videnskab – børnemuseum...

Kan man nedfryse sin egen skygge? I Potsdam inviterer videnskabsmuset Extavium børn ned til de allermindste og barnlige sjæle til at lege med naturvidenskaben. Det er en ”machmit” udstilling, så der må ses og røres og trykkes og rykkes og blandes og løftes. Leg og børnesind er vejen til vide [ ... ]

Potsdam Guide - besøg kongerne og kejsernes by Læs mere
Oldtimer Museum – til motorentusiaster

Entusiaster og samlere åbner med mellemrum deres egne museer, og lige syd for Potsdam har Herbert Schmidt åbnet sit eget ”Oldtimer Museum” med masser af gamle motorcykler fra før japanerne overtog markedet. Indimellem også en gammel bil eller imponerende motor.

Potsdam Guide - besøg kongerne og kejsernes by Læs mere
Horst Evers: Hvis jeg var dig, så ville jeg da els...

Anmeldelse. Hvis jeg var dig, så ville jeg da elske mig – Wäre ich du, würde ich mich lieben. Det hedder en af Horst Evers bøger. Horst Evers er født i 1967 og er berlinsk forfatter og ”kabaretist”. Horst Evers beskæftiger sig med hverdagens besynderlige sider. Her en anmeldelse mere af Horst Ev [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere