Schöneberg, Frederiksberg og Dorthe Kollo

"Det var på Frederiksberg, det var i maj" er en ældre schlager, som de fleste af os kan nynne med på - men originalen er tysk - og det var egentlig  i Schöneberg i Berlin og ikke på Frederiksberg. Men i maj - det var det. Melodien blev skrevet af Walter Kollo (28 January 1878 – 30 September 1940), der var en af Tysklands populære komponister.

Walter Elimar Kollodzieyski (1878-1940) blev født i østpreussen. Som Walter Kollo var han forfatter til en række populære syngespil, schlagere og operetter. Sammen med Jean Gilbert og Paul Lincke betragtes han som ophavet til berliner operetten.

Walter Kollos æresgrav er i Mitte på Sophienfriedhof II nær indgangen fra Ackerstrasse. Desuden er der er en ærestavle for ham og hans søn Willi Kollo i Friedrichstrasse 101 på Admiralspalast. Her arbejde de sammen om en række revyer fra 1923 til 1928. Willi Kollo skrev også filmmusik. Willis søn, Rene Kollo, er operasanger. Rene Kollo giftede sig med Dorthe Larsen fra København i 1967, som så tog navn til Dorthe Kollo. Dorthe Kollo har i lange stræk været en af både Danmarks og Tysklands mest populære schlagersangerinder. Så jo - der er varme forbindelser mellem Schöneberg og Frederiksberg.

Walter Kollo sclagere  
Ach Jott, was sind die Männer dumm
Alle Englein lachen  Die Augen einer schönen Frau
Das ist der Frühling von Berlin
Das klingt als wenn’s ein Märchen wär
Dein auf ewig
Denk nur, wie schön wird das Wiedersehn
Du, nur Du  Es geht auch ohne Auto
Es war in Schöneberg
Großmama
Hab’n wir uns nicht schon mal kennengelernt
Heimat, du Inbegriff der Liebe
Holunderblüten und Maiennacht
Immer an der Wand lang
Die kleine Bank am „Großen Stern“
Es sang der kleine Finkenhahn
Kleine Mädchen müssen schlafen geh’n
Komm, hilf mir mal die Rolle dreh’n
Mit dir möchte’ ich am Sonntag angeln gehn
Mädel jung gefreit
Die Männer sind alle Verbrecher
Max, du hast das Schieben raus 
Mein Papagei frißt keine harten Eier 
Nach meine Beene is ja janz Berlin verrückt 
Pauline geht tanzen 
Das Schmackeduzchen 
Solang noch Untern Linden 
Untern Linden 
Das Vergissmeinnicht 
Warte, warte nur ein Weilchen 
Was eine Frau im Frühling träumt 
Wenn ein Mädel einen Herrn hat 
Wenn zwei Hochzeit machen 
Zwei rote Rosen, ein zarter Kuss

Nedenfor de to sange fra Youtube - samt teksterne. Den danske tekst blev skrevet af Alex Kjerulf. Den originale tyske er noget mere vovet end den danske med referencer til nattelivet og til at blive kysset - hvor den danske version tænker tilbage til skoletiden og de uskyldige lege. Der kysses dog i begge versioner.

Das war in Schöneberg
Det var på Fredriksberg

Melodi: Walter Kollo -

1. War es denn nicht wunderschön Wie wir uns vertrugen Und beim in die Schule gehn Alle Kinder schlugen? Und wie schön wir außerdem Beide    immer spielten und mit Kügelchen aus Lehm nach der Muhme zielten

2. Und dann rauschte sie empört fort zu unsrer Freude Wenn den Rücken sie gekehrt küssten wir uns beide. Keiner hat uns zugesehn Drum wars    gerad' so schön.

Das war in Schöneberg im Monat Mai Ein kleines Mädelchen war auch dabei. Das hat den Buben oft und gern geküßt wie das in Schöneberg so    üblich ist.

3. Und wenn schlechtes Wetter kam spielten wir Soldatchen oder Braut und Bräutigam oder Muttchen und Vatchen Unser ältstes Kindelchen war die große Puppe Vater wusch die Windelchen, Mutter kocht die Suppe.

4. Für die Puppchen und für dich war ich der Beschirmer und jetzt läßt du uns im Stich Mich und meine Würmer und mit traurigem Gemüt singt Mama das Lied

Melodi: Walther Kollo -

Tekst: Alex Kjerulf

Husker du vor skoletid? Husker det så nøje! Du gik i en kjole hvid! Jeg i stumpet trøje. Altid holdt vi fest vi to, kære, det var vildt det!

Husker du dengang vi slo' hatten af Clothilde? Hun løb efter, vi løb væk som forfulgt af Fanden!Skjulte bag en rosenhæk kyssed' vi hinanden. her fødtes blandt rosers herlighed vor barnekærlighed.

Det var på Fred'riksberg, det var i maj. Jeg fik en pige kær, og det var dig. De kære minder jeg bevarer her. Det var på Fred' riksberg det var i maj!

Husker du, at næppe var vi alene, førend straks vi leged' ægtepar, fa'r og mo'r og børen. Du var kær og sød som mo'r, jeg var stolt som fa'ren.

Dukkelise fin og stor, det var vores baren. Barnelykken, ak så kort. Altid jeg vil prise! Men nu må du drage bort fra mig og Dukkelise. Vore minders stille sang jeg synger end en gang.

Det var på Fred'riksberg ...

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet

catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

En ide til rejsen?

Annonce

"Angrebet" 9. April 1940

En tilfældig buket til inspiration

Suzi Elena Apelgren: Fra Vestkysten til Østfronten...

Anmeldelse. Vi ser ofte på 2. verdenskrig med danskerens øjne. Suzi Elena Apelgren har gennem den tyske frontsoldat Heinrich Germer fulgt en tysk soldats vej fra opvæksten i Bremen, rekruttiden i Ulfborg i Vestjylland og videre til østfronten. Historien er unik, fordi Heinrich Germer næsten altid havde et lille Kodak [ ... ]

Erindringer og øjenvidner Læs mere
1650: Manden med den gyldne hjelm1650: Manden med den gyldne hjelm

Manden med den gyldne hjelm hænger på Gemäldegalerie i Berlin. Det er et fremragende billede, og i mange år blev det tilskrevet den hollandske maler Rembrandt van Rijn. Men oprindelsen er et mysterie. For selv om maleriet er ualmindeligt Rembrandsk, så ved man ikke, hvem der har malet det.

Billeder fra BerlinLæs mere
Påskeferien i Berlin

Inspiration. Påsken byder på dejligt mange sammenhængende dage at holde fri i, så et hop til Berlin er oplagt. Der er masser at lave i Berlin i påsken – men Berlin holder jo påskeferie samtidig, så vær lidt strategisk med din planlægning. Shopping er ikke mulig alle dage, og supermarkedern [ ... ]

Programmer og planer for den næste BerlinturLæs mere
Daniel Kehlmann: Du skulle være gået

Anmeldelse. Den tyske forfatter Daniel Kehlmann har skrevet fantastiske bøger som ”Opmålingen af verden” og ”Tyll”. Den lille roman ”Du skulle være gået” viser Kehlmann sig i en eksperimenterede genre med et pust af gys og uhygge.

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
Bo Morell – ud i Berlins kringelkroge

Interview. Berlin-guide har en prik med Berlin, som måske kan drive venner og kollegaer til vanvid, når der hele tiden er nye og originale måder at dreje en samtale på, så – hov – det hele handler pludselig om Berlin. Det var en eksplosion af berlinnørderier, da berlin-guide skulle interviewe Bo More [ ... ]

Mit Berlin - hvad tænker andre om Berlin?Læs mere
Oranienburg - i skyggen af KZ lejren

Oranienburg er en lille by nord for Berlin. Havde det ikke været for perioden 1933-45 ville byen være kendt som en idyllisk flække nord for Berlin. Men i byens udkant lå KZ-lejren Sachsenhausen - og det ændrede alt for Oranienburg.

Guide til byer rundt om BerlinLæs mere
Guidede ture via "Get my guide" - 20 inspirationer...

Get my Guide er en online service, som events, museer, guider over hele verden bruger. Det gør let og hurtigt at booke plads på en oplevelse - og gør du det fra denne side får berlin-guide.dk en lille kommission. Det koster at drive sitet, så bliv endelig inspiret på forslagende nedenfor. Så har du hurtig [ ... ]

Guidede tureLæs mere