Berlin og Tyskland efter genforeningen

DieWende

Berlin og Tyskland efter genforeningen, Die Wende, er det Tyskland vi kender i dag. Tyskerne lukkede og slukkede for den kolde krig efter Murens sammenbrud den 9. november 1989 og med landets genforening og samling den 3. oktober 1990. Tyskland er siden blev kaldt det bedste Tyskland nogensinde.

Anmeldte bøger om "Die Wende" og tiden efter
  • Anmeldelse. Berlin tiltrækker guidebøger, som honningkrukker tiltrækker bier. Der er simpelthen så meget at fortælle. Forfatter, rejseleder, historiker og højskolelærer Anders Bager Eriksen arrangerer rejser til blandt andet Berlin. Han har boet i Berlin. Så derfor en guide.

• Anmeldelse. Angela Dorothea Merkel blev som født Angela Dorothea Kasner den 17. juli 1954 i Hamborg. Angela Merkel er tysk politiker fra det konservative CDU, og siden den 22. november 2005 har hun været Tysklands forbundskansler. Udenrigsredaktøren Stefan Kornelius fra Süddeutsche Zeitung har skrevet en biografi om Angela Merkel: "Angela Merkel - kansleren og hendes verden".

• Anmeldelse. MURET INDE er en imponerende roman om det kriminelle wildwest, som også var en del af tiden efter murens fald. For de raske kunne der tjenes hurtige penge gennem Treuhand, ved at sælge alverdens ting til de utrænede forbrugere i øst. Der var uprøvede markeder for prostitution, stoffer og "forretningsmænd", fallerede STASI officerer, ludere, alfonser, korrupte politimænd, rockerbander var ikke sene til at kæmpe om penge og magt midt i DDRs opløsning.

• Anmeldelse. De andre er mærkelige. De er ihvertfald ikke lige som os. Har du kontakt med tyskere i din daglig dag, måske handel eller samarbejde, så er det nyttigt at forstå, hvordan de tænker. For de er ikke lige som os. Doris Rehrmann-Jørgensen og Marie-Luise von der Banck har skrevet en bog om forretningskultur og mødet mellem dansk og tysk. Baseret på interview og observation, og anekdoter giver de gode praktiske eksempler på, hvordan vi bedre kan forstå hinanden.

• Anmeldelse. Håkan Nesser er en fornøjelig forfatter. Hans bog "Elleve dage i Berlin" er en magisk bog om den lidt tilbagestående Arne Murberg, som på egen hånd drager til Berlin for at finde sin mor. Som en anden ridder klodshans - og i et par lækre gule sko - drager han afsted og bekæmper ondskab, taler med duer, befrier hekse og finder kærlighed. Det er magisk realisme.

• Anmeldelse. Selvom Berlin er en f.a.n.t.a.s.t.i.s.k by, så har Tyskland meget mere at byde på. Den danske forfatter Henriette Harris, der bor i Berlin, har været på en længere rejse til 6 tyske byer. Og sikke en rejse. For mange danskere har Tyskland været det stykke Autobahn som strakte sig fra Padborg til Brennerpasset, hvor ferien endelig kunne begynde. Det er på tide at køre fra ved Ausfart og investere lidt tid i vores store nabo. Vi er tæt forbundne og Tyskland har meget at tilbyde.

• Anmeldelse. Hvis jeg var dig, så ville jeg da elske mig – Wäre ich du, würde ich mich lieben. Det hedder en af Horst Evers bøger. Horst Evers er født i 1967 og er berlinsk forfatter og ”kabaretist”. Horst Evers beskæftiger sig med hverdagens besynderlige sider. Her en anmeldelse mere af Horst Evers end hans bog.

• Anmeldelse. Der findes en del historiebøger om Tysklands historie. Og en bog er ikke nok, for eftersom man kan blive i tvivl om, hvad Tyskland er eller hvor Tyskland er afhængig af tidspunktet – så skal der flere til. Britten James Hawes er ph.d i Tysk, og han har skrevet ”Den korte historie om Tyskland”. Og kort anmeldt: Det er en fremragende historiebog.

• Anmeldelse. De fleste følger ikke med i tysk politik. I skrivende stund er der valg til forbundsdagen om kun en måned og danske medier rapporterer kun en gang i mellem. Det amerikanske præsidentvalg var væg til væg dækket i 1½ år. En af dem der følger med i Tyskland er Jesper Vind, der skriver for Weekendavisen. Han har skrevet en solid bog om det ny højre i Tyskland.

• Anmeldelse. Lene Tymoshenko har skrevet historien om sig selv i debutbogen "På Kanten i Berlin". Lenes liv er så langt fra ligusterhæksdansk som man næsten kan komme - og i sin bog inviterer hun åbent og frimodigt læseren med på hendes livs rejse som BZ'er i Berlin, Tvindskole elev, ferier i Kiev, sex med fremmede mænd og en tur i spjældet. Lene har faktisk udlevet og udleveret næsten alt det pæne mennesker advarer deres pæne børn imod. Lene undskylder ikke noget - men står ved sig selv. Det er en stærk historie.

• Anmeldelse. Berlin er en roman af Liv Collatz udgivet på Forlaget Nimbo. Det står med store bogstaver på indbindingen af romanen ”Berlin er” af journalist og nu forfatter, Liv Collatz. Bogen handler om at give det regelmæssige, hverdagsaktive, rutineprægede, almindelige liv fingeren – og i stedet opsøge det frie, det kreative, autentiske, personlige liv.

• Anmeldelse. Lykke Friis er tilbage med en kuffert fra Berlin. Missionen med hendes nye bog ”En kuffert i Berlin” er klar: ”at inspirere flere til at interessere sig for vores store nabo mod syd. Ikke alene er Tyskland Danmarks største samhandelspartner. Med valget af Donald Trump og Storbritanniens snarlige udmeldelse af EU (Brexit) rykker de to lande, som Danmark tidligere har samarbejdet mest med, længere væk.” Og inspirationen er nødvendig, for som Lykke Friis observerer, så er det svært at få øje på nogen opprioritering af Tyskland i Danmark. Tysk er blevet et småfag på universiteterne. Københavns Universitet har flere studerende i Sydney end i Berlin.

• Anmeldelse. Nikolaj Tange Lange har skrevet romanen Antityskland, som oplagt spidder de rigtige holdninger i det berlinske undergrundsmiljø af socialister, antifascister, mulitkulti, flerkønnede, veganere. Her trives sekteriske holdninger og ofte kombineret med en vilje til vold og hærværk for at sætte sit synspunkt igennem.

• Anmeldelse. Livet er en fest og så dør man. Titlen på Nikolaj Tange Langes debutroman om et heftigt liv i klub og drugs overhalingsbanen i Berlin. Der bliver ikke lagt fingre imellem.

• Anmeldelse. Tyskland strøg lige igennem finanskrisen. Tyskland dikterer den økonomiske politik i Europa. Tysk eksport trækker Europas økonomi igang. Hva' dælen foregår der egentlig. I Danmark følger vi ikke tysk politik særlig tæt. Men nogle gør. Journalisten Poul Scheuer har på dansk industris vegne fulgt det tyske arbejdsmarked og tysk politik tæt. I bogen "Reformerne der ændrede Tyskland - forbillede eller skræmmeeksempel?" sætter Poul Scheuer den store lup på tysk arbejdsmarkedspolitik.

• Anmeldelse. Graffiti eller gadekunst. Socialister eller Hitler. Kærlighed og kildevand. Sissel-Jo Gazan har skrevet romanen ”Blækhat” om Rosa, som vokser om i Århus i 1980’erne. ”Blækhat” handler om familiehemmeligheder, om venskab og kærlighed, som sættes på prøve af idealisme og ismer. Historien slutter i Berlin, hvor Rosas viden om, hvem hun er vendes på hovedet.

• Anmeldelse. Torben Kitaj, journalist og tidligere Tysklands korrespondent for DR, har skrevet bogen "Tyskland efter 1989". Det er en lærebog til gymnasieniveau i historie, samfundsfag og tysk. Læs den.

• Anmeldelse. Journalisten Wolfgang Büscher trak en dag i 00érne vandrestøvlerne på, pakkede sine nelliker, og gik af støvede landeveje den lange vej fra Berlin til Moskva. I sporene af både Napoleon og Hitler. Det tog ham tre måneder at gå turen med en lille rygsæk og en håndfuld kort.

Husk til din Berlintur

Vælg de sider du skal huske til din tur
+

Valgt: Til Berlin rejsen

Vælg noget til turen

X

Item added to Favorites!

Berlin-guide på Facebook

facebookBerlin-guide er aktiv på Facebook. Følg med og få de senste tip og nyt om Berlin og berlin-guide.

Berlin-guide anmelder

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet

catchme refresh

En ide til rejsen?

Annonce

Annonce

En tilfældig buket til inspiration

Erlebnis-Dorf Elstal - Rutchebaner og vilde opleve...

Berlin mangler et godt Tivoli. Luna-park henstår som spøgelsesby og i løbet kommer omrejsende tivolier forbi. I kanten af Berlin – vest for Spandau i landsbyen Elstal er der nu et lille tivoli: Karls Erlebnis-Dorf Elstal.

Børne tipsLæs mere
Thomas Ubbesen: Vi var folket

Anmeldelse. Journalist Thomas Ubbesen og hans kone, journalist og østeuropakender Anne Haubek har rejst Østeuropa tyndt. Det er en generation siden at muren faldt – og hvad så? Er folk blevet lykkeligere med demokrati og kapitalisme? Eller var livet bedre under kommunisterne? Thomas og Anne taler med mænd og koner i  [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Ole Steen Hansen: Syngeklubben, leipzigerne og and...

Anmeldelse: Syngeklubben, leipzigerne og andre mennesker fra DDR er en samling af fortællinger om tilværelsen bag muren i DDR. Forfatteren Ole Steen Hansen besøgte DDR flere gange i slutningen af 1970’erne og 1980’erne, hvor han fik venner og indblik det almindelige DDR.

Erindringer og øjenvidner Læs mere
Raketvidenskab for begyndere - vejen til månen

I Peenemünde på øen Usedom i Tysklands nordøstligste afkrog blev der bygget raketter under 2. verdenskrig. Nazisternes raketværksted nummer eins var high-tech våbenindustri på vej mod rumalderen. I betragtning af at det moderne mennesker har eksisteret i 7 millioner år, og at flyvning først va [ ... ]

Temaguider - røde tråde gennem byenLæs mere
Audrey Carlan: Dream maker

Anmeldelse. Forfatteren Audrey Carlan er blevet berømt med bestsælgende bøger med et let erotisk indhold. Bogserien Dream maker følger den internationale konsulent Parker Ellis, som sammen med to venner driver et velrenommeret konsulentfirma, som hjælper kvinder med karriere, kærlighed og livsstil. Mr. Interna [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
Jens Peder Østergaard og Jakob Thorup Thomsen: Mei...

Anmeldelse. Mein lieber Kristian fortæller historien om flere skæbner, der er bundet til de danske flygtninge lejre ved Karup under og efter Anden Verdenskrig.

Funkhaus Berlin – besøg DDRs gamle radiostudier

Funkhaus Berlin ligger i Rummelsburg – en lille bydel langs Spree i den sydlige ende af Lichtenberg – lige på grænsen til bydelen Köpenick. Her arbejdede engang 3.000 radiomedarbejdere. Du kan ovenikøbet tage en pause i en original 1970’er Milchbar med DDR stemning. Huset i Bauhaus stil er bestemt et bes&os [ ... ]

Teknik- og videnskabsmuseerLæs mere