Stig Dagerman: Efterår i Tyskland

Anmeldelse. I efteråret 1946 sendte det svenske dagblad Expressen den 23-årige forfatter Stig Dagerman til Tyskland for at skrive reportager. Reportagerne fra 1946 og 1947 blev udgivet som en bog - som nu er kommet på dansk på People'sPress.

efteraar-i-tysklandI årene efter krigen lå mange europæiske byer i Rusland, Polen, Italien, Holland og så videre hen i ruiner efter bomber og krig.

Sådan var det også i Tyskland, hvor de store byer som München, Hamburg, Berlin, Køln mv var forvandlet til ruinørkener. Mange tyskere boede som dyr i kældrene af ruinerne, i u-bahn tunneler, i utætte jernbanevogne. Der var besættelsesstyrker over alt, retsopgør, sortbørs, prostitution, flygtningestrømme, sult, fortvivelse, skyld, skam, hævn. Både forbryderne, de uskyldige, de flygtende og de befriede var ramt.

Det var hele dette kaos, som Stig Dagerman rejste ned i for at se og beskrive.

Bogen er uden fotografier og statistikker og store analyser. Det er Stig Dagermans umiddelbare øjenvidenskildringer og de enkelte menneskelige tragedier vi kommer tæt på. Hvor tragedien i hos den enkelte fortæller tragedien for dem alle. I en skrivestil, så der overflødiggør fotografier:

Om en togtur gennem Hamburg: "Man kører et kvarter med toget og har en uafbrudt udsigt over noget, der ligner en kolossal losseplads for sønderrevne husgavle, enkeltstående husmure med tomme vinduesåbninger, som med opspærrede øjne stirrer ned på toget, udefinerbare husrester med brede sorte minder om brandrøg, høje og groft skulpturerede som sejrsmonumenter eller små som mellemstore gravstene."

Eller et besøg i kælderen under en ruinhob: "Vi kigger ind igennem de små vinduer og ind i disse små rum med nøgne cementvægge, en kakkelovn, en seng, et bord, i bedstefald en stol. Der sidder børn på gulvet og leger med en sten, en gryde står på kakkelovnen."

Bogen indeholder 11 selvstændige reportager, Stig Dagermans forord og uddrag fra en række anmeldelser.

Beskrivelserne kommer fra hele Tyskland, herunder Berlin: "De største byers underjordiske stationer har klaret sig bedre. De er slidte, men uskadte. I Berlin lugter de af fugt og fattigdom, men togene kører hurtigt og sikkert som i fredstid. Man vender sig ikke om efter udenlandske soldater, som promenerer på perronen med velklædte, men dårligt sminkede tyske piger, som allerede taler perfekt vrængende amerikansk eller hurtigt og smidigt engelsk. mange af disse piger står lænet op ad dørkarmene i toget og forsøger at fange så mange øjne som muligt med deres udfordrende blikke og taler med deres engelske soldat om, at folk her mangler manérer, andre støtter deres berusede amerikanske ven og har øjne, der siger: Jamen, hvad skal en fattig pige gøre? røgen fra deres allierede cigaretter blander sig i kupéerne med røge fra de tyske, som smager surt og kvalmende og giver de underjordiske tog deres påtrængende stank af snav og armod."

Anmeldelserne er interessante, fordi de viser, hvordan samtiden så på Tyskland og den type journalistik, som i sin reportagestil måske kan sammenlignes med Cavlings reportager fra Amerika. Samtiden var, helt forståligt, på hævntogt ovenpå tyskernes rædselsregime og de uhyrlige, ufattelige myrderier. Hævnen fandtes også i Danmark, hvor de tyske flygtninge blev behandlet så dårlig, at næsten 10.000 af dem havnede på Vester Kirkegård. Den første efterkrigstid har handlet om hævn og retfærdighed hos sejrherrerne.

I det lys må Stig Dagermans artikler have været svære at sluge for samtiden. I slutningen af forordet skriver han, at han "kort sagt [burde] have været mere ydmyg, ydmyg over for lidelsen, hvor forskyldt den end var, for den forskyldte lidelse er lige så tung at bære som uforskyldte, det føles på samme måde i maven, brystet og fødderne, og disse tre højst konkrete smerter bør ikke glemmes på grund af det fugtige pust af bitterhed, som slog ud fra et regnfuldt tysk krigsefterår.". Hvor man på afstand kunne se nazisterne og myrderierne og den fælles skyld kan man tæt på se den enkeltes fortvivlende ulykke og hævnens tilfældighed, hvor uskyldige rammes lige så hårdt som de skyldige.



I dag er ruinerne væk, verden og tyskerne er kommet videre, sårene er under heling. Nogen guidebog er det ikke - men - udover de åbenlyse litterære kvaliteter - er den egnet som grundlag for diskussion om hævn, straf og skyld. En kort, velskrevet og let læst bog. Forfattere, som fx Anthony Beevor har beskrevet krigens afslutning til den sidste bombe faldt, andre har beskrevet de politiske opgør efter - men Stig Dagermans bog er sjældent tæt på de, der i kældre og tunneler skulle gennemleve de første efterkrigsårs trængsler i dyb nød og med bevidstheden om skyld.

Stig Dagerman var svensk forfatter med en stor produktion af romaner, lyrik, noveller og dramatik. Han døde i 1954.


Efterår i Tyskland

Stig Dagerman
Peoples'sPress
184 sider
Vejl. pris 249,95


udk: 7. november 2012


 

Få nyhedsbrev fra Berlin-guide

Abonner på nyhedsbrevet fra berlin-guide.dk. Det er gratis og ca en gang i kvartalet


catchme refresh

Berlin-guide anmelder

Berlin-guide på Facebook

Berlin-guide er aktiv på Facebook. Få nyt om Berlin og berlin-guide.

En ide til rejsen?

Annonce

 

"Angrebet" 9. April 1940

En tilfældig buket til inspiration

Feuerle Collection – tusindårskunst i en krigsbunk...

Feuerle Collection er et privat kunstmuseum i Kreuzberg, der er dedikeret til Désiré Feuerle’s samling af moderne kunst, som sættes i spil med møbler fra det kejserlige Kina og skulpturer fra Sydøstasien. Museet er indrettet i en telekommunikationsbunker fra 2. Verdenskrig med metertykke beton mure, som den b [ ... ]

KunstmuseerLæs mere
Culinaria Deutschland - tænderne i det tyske køkke...

Anmeldelse. Culinaria Deutschland - Deutsche Specialitäten er en tysk kogebog med alt det bedste fra det tyske køkken. 377 proppede sider med historier om tysk mad, masser af opskrifter og fotos. En guldgruppe fundet på udsalg til 4,99 Euro i Kreuzberg.

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Sissel-Jo Gazan: Blækhat

Anmeldelse. Graffiti eller gadekunst. Socialister eller Hitler. Kærlighed og kildevand. Sissel-Jo Gazan har skrevet romanen ”Blækhat” om Rosa, som vokser om i Århus i 1980’erne. ”Blækhat” handler om familiehemmeligheder, om venskab og kærlighed, som sættes på prøve af id [ ... ]

Skønlitteratur - romaner og novellerLæs mere
Nora Krug: Heimat – Et tysk familiealbum

Anmeldelse. Hvordan kan du vide hvem du er – hvis du ikke forstår hvor du kommer fra? Heimat er tysk og betyder hjemstavn, hjemme, der hvor man hører til. Tyskerne har gjort det til en dyd at se bagud, og alligevel har det i familierne været tabu at spørge bagud: Hvad lavede mine bedste forældre i det tredje ri [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Wir Schaffen Das - med flygtninge og fordrevne i B...

”Wir Schaffen Das!” – vi klarer det, sagde Angela Merkel i 2015, da syriske flygtninge væltede ind over de tyske grænser. Hun henviste til tyskernes evne til at håndtere de mange flygtninge – og ikke til flygtningene, som nok var de mest pressede efter en strabadserende tur op gennem Tyrkiet, i gummibå [ ... ]

Multikulti - folk fra andre lande i BerlinLæs mere
Wittman & Kinney: Djævlens dagbog

Anmeldelse. Alfred Rosenberg var chefideologen bag nazismen, jødehadet og det tredje rige. Alfred Rosenberg blev dømt til døden i Nürnberg. Med som anklager i Nürnberg var Robert Kempner. Da Robert Kempner rejste hjem til USA efter retsopgøret var Alfred Rosenberg hængt og Kempner tog, helt ulov [ ... ]

Faglitteratur - mennesker, historie og samfundLæs mere
Det tyske øl leksikon

Øl-guide. Øl kan drikkes uden at forstå det dybere. Klogere er øl ikke. Alligevel støder man i Berlin på en lang række ølbegreber, som er rent ølapyk. Vil du forstå din øl bedre - så slå op her i Det Tyske Ølleksikon - også kendt som Encyclop&aeli [ ... ]

Ølguiden til Berlin - øl er øl som Göthe sigerLæs mere